pasta oliwkowa i soki

Chciałabym podzielić się tutaj absolutnie genialnym przepisem na świetną pastę do chleba – z oliwek. Jest bardzo prosta w wykonaniu, potrzebujemy jedynie blendera i następujących składników:

– oliwki zielone (dowolna ilość, ja użyłam słoika 340 g z Biedronki)
– czosnek (na początek proponuję jeden ząbek średniej wielkości)
– odrobina wody i oleju dobrej jakości
– miąższ z jednej kromki chleba (najlepiej pszennego) lub jedna kromka chlebka maca (trzeba namoczyć wcześniej, żeby była miękka)
– do smaku przyprawy – pieprz, sól, papryka słodka

Wszystkie powyższe składniki z wyjątkiem przypraw miksujemy na gładką masę, następnie doprawiamy wedle uznania.

Taka pasta smakuje wręcz wyśmienicie na razowym chlebie żytnim:

Z przysmaków robionych w blenderze wczoraj przyrządziłam świetny czosnkowy sos do pizzy. Bardzo lubię dobrą pizzę (domową w szczególności) i sos czosnkowy pasuje do niej rewelacyjnie. Niestety, większość sosów czosnkowych robiona jest na majonezie/śmietanie/jogurcie. Znalazłam na Puszce przepis na sos czosnkowo-pietruszkowy 🙂

– pęczek pietruszki
– 1-2 ząbki czosnku
– pół szklanki oliwy

Wszystko miksujemy na gładką masę. 

Prócz blendera, innym bardzo przydatnym sprzętem kuchennym jest sokowirówka. Moje propozycje na soki:

Sok 1

– marchew (dowolna ilość)
– 1-2 buraki

Sok 2

– marchew
– imbir (2-3 cm kawałek)

Sok 3

– marchew
– seler naciowy (1-3 łodygi)
– odrobina kopru włoskiego
– jabłko

I tak dalej – kombinacji jest masa. Trzeba jedynie uważać na warzywa o dość intensywnym smaku – jak seler naciowy, pietruszka, koper włoski itp. Zawsze udane połączenia to marchew i jabłko, marchew i imbir, marchew i burak, marchew i seler.

Do każdego soku na koniec dodaję odrobinę soku z cytryny i olej lniany.

Smacznego!

J.

Buraki + naleśniki

Dziś prosty przepis na smaczny i oryginalny farsz do naleśników. Opcje są dwie – albo gotujemy buraki do miękkości i kroimy w małe plasterki, albo używamy gotowego puree buraczanego (mrożonego). Ja wybrałam tę drugą opcję, ale uważam, że krojone buraki są lepsze.

Składniki:

– opakowanie puree buraczanego lub kilka ugotowanych buraków, pokrojonych w małe plasterki
– rodzynki
– cebula
– trochę czerwonego wina
– odrobina soli

Cebulę kroimy w drobną kostkę, podsmażamy na odrobinie tłuszczu aż zmięknie. Dodajemy buraki lub rozmrożone puree, garść rodzynek i wino. Gotujemy przez ok 10 minut, do momentu kiedy wino nieco wyparuje. Doprawiamy solą do smaku. Można dodać odrobinę octu lub soku z cytryny.

Serwujemy w razowych naleśnikach 🙂

Razowe naleśniki wegańskie

Składniki:

– razowa mąka pszenna
– woda
– odrobina proszku do pieczenia
– szczypta soli
– olej do smażenia

Łączymy wodę z mąką, proszkiem do pieczenia i solą, mieszamy aż nie będzie grudek. Konsystencja powinna być lekko gęsta. Smażymy na odrobinie oleju.

Wbrew pozorom do naleśników nie potrzebujemy ani mleka, ani jajek – są fantastyczne.

Superprodukt na dziś

buraki
– są zasadotwórcze  – pomagają więc odkwasić organizm (równowaga kwasowo-zasadowa jest niezwykle istotna dla zdrowia)
– zawierają duże ilości żelaza, betakarotenu i wapnia
– poprawiają krążenie krwi i udrażniają żyły, mogą pomóc w leczeniu nadciśnienia tętniczego
– oczyszczają krew i działają bakteriobójczo, skuteczne przy przeziębieniu
J.